Varför kost och träning är viktigt för karriären

Har du ofta tänkt att du ska träna, men sedan kommit hem efter en lång arbetsdag och landat på soffan för att inte resa dig upp igen innan läggdags? Det är mycket vanligt att vi agerar just så. Vi tänker att vi inte orkar eller att det är viktigt att vi vilar efter en hård dag på jobbet. Det kunde inte vara mer fel. Även om det känns motigt så tjänar både din psykiska och din fysiska hälsa på att du faktiskt reser dig ur soffan och ger dig iväg till gymmet eller ut i löparspåret.

shutterstock_392510389Endorfiner hjälper dig att må bra

När vi tränar utsöndras endorfiner som ger ett välbefinnande. Även kortisolnivåerna sjunker vilket bidrar till att vi känner oss mindre stressade. Båda dessa företeelser gör att vi presterar bättre på jobbet, vilket i sin tur ger oss bättre möjlighet att klättra på karriärstegen. Företaget Inpeople arbetar aktivt för en bättre arbetsmiljö eftersom de ser fördelarna med fysisk rörelse på jobbet. Stillasittande är som bekant en av våra största hälsorisker, därför är det viktigt att aktivera sig även när man befinner sig på jobbet. Det kan vara att ta en lunchpromenad, en extra sväng till kopiatorn eller att stå upp och arbeta en del av dagen.

Starka muskler minskar risken för arbetsskador

Att bli sjukskriven är verkligen inte bra om man vill röra sig framåt karriärmässigt. Fysisk rörelse bidrar till färre sjukskrivningar och arbetsskador. Om du till exempel sitter mycket vid datorn på jobbet är det viktigt att se till att stärka axelpartiet, på så sätt minskar du risken för stela muskler. Det är också viktigt att ge musklerna tillräckligt med stretch. Här är yoga en bra träningsform. Stress är också en stor hälsorisk på jobbet. Med hjälp av träning kan du minska risken för att bli uppstressad. Många tycker att träningen till och med fungerar som en stunds mindfulness.