Vikten av sömn när du tränar

När det kommer till växandet av musklerna brukar man säga att det är när du sover som allting händer.

the-importance-of-sleep-when-you-exerciseDet är nämligen så att själva återhämtningen för musklerna är extremt viktig. När du tränar så slits musklerna ut och du behöver därför se till att “mata dem” och sedan sova bra så att de får chans att återhämta sig. Om de inte får chans att återhämta sig när de har blivit tränade så är det inte lika sannolikt att de växer eller behåller sin storlek.

Under den tid vi sover så utsöndras ett slags tillväxthormon som kallas för somatropin och som är det hormonet som stimulerar människans proteinsyntes. Det är själva proteinsyntesen som i det längre ledet leder till att kroppens muskler växer. Eftersom att omkring 70 procent av detta tillväxthormonet utsöndras under den tid vi sover så är sömnen extremt viktig för de som tränar och antingen vill få större muskler, eller behålla de som de redan har.

Det finns många starka anledningar till varför man bör sova ordentligt. Du kan exempelvis löpa större risk att bli överviktig om du får för lite sömn och männens testosteronhalt kan även sjunka en hel del då de sover för lite.

Sömnen är ju någonting som knappast någon har missat hur viktig den är och nu har du ännu en bra anledning till att försöka sova bra om nätterna och låta kroppen återhämta sig. Kroppen behöver ungefär 8 timmar sömn per natt, det skiljer dock lite från person till person men runt omkring 8 timmar bör man ligga på.

Sådär! Nu har du mängder av anledningar till varför du bör satsa på att få rejält med sömn! När du tränar är det alltså en bra kombination av lagom med sömn, rätt mat där du får i dig allt det som kroppen behöver och självklart då själva träningen i sig.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *