Träning mot artros

Artros är en av de vanligaste ledsjukdomarna i Sverige och ungefär en miljon svenskar går omkring med värkande knän, höfter, axlar och händer. Sjukdomen kan drabba kroppens alla leder och har som konsekvens att det skyddande brosk som finns i slutet av alla ben bryts ner. Då brosket minimerats eller försvunnit så gnuggar benen mot varandra och resultatet blir att det gör ont.

Det pågår ständig forskning om artros och idag vet man mycket mer om sjukdomen än när den upptäcktes år 1800. Det betyder inte att människor och djur inte led av den innan; faktum är att den till och med har upptäckts i fossiler, men däremot hade man inget namn för den. En av de stora framstegen inom artrosforskningen är att det idag finns stor kunskap om relationen mellan artros och träning, både vad gäller uppkomst och behandling.

Nya upptäckter

En av de stora frågorna inom artrosforskning är hur man får sjukdomen. Medan de flesta läkare är överens om att det ofta handlar om en kombination av livsstil och gener, så har även ett samband mellan idrottsskador och artros konstaterats, liksom olika yrken och sjukdomen.

Förr trodde många att artros uppkom på grund av träning och idrott i sig, och att det därför var bättre att röra på sig mindre för att motverka eller behandla sjukdomen. Idag vet forskare att det snarare handlar att artros kan uppkomma av skador vid träning, och att träning är ett effektivt vapen mot sjukdomen för den som drabbats. För den som exempelvis lider av artros i ett knä så är det därför viktigt att lära sig vilka former av träning som är bäst för att komma till rätta med problemet, och det görs genom att konsultera sjukterapeuter och andra experter.

Avlasta – inte belasta

För att lederna ska hållas i form är det viktigt att de blir avlastade, vilket betyder mindre kroppsvikt och mer muskelmassa omkring dem. Genom att träna regelbundet kan patienten få hjälp med båda dessa aspekter, men det är viktigt att göra rätt. Om träningen går till på korrekt sätt så kan så lite som fem minuter om dagen ge enorma resultat.

När muskler runt en led blir starka så fungerar de både som invärtes stödstrumpor och kryckor och därför ska den som vill undvika artros eller få hjälp med sin existerande alltid satsa på övningar som främjar just den muskelgruppen. Rent praktiskt innebär det ben-övningar för den som lider av knäartros och axel-övningar för den som har problem med nacken. Förutom styrketräning så är simning en mycket bra form av avlastande träning, liksom cykling på högt säte eller roddmaskin, och många upplever även yoga och pilates som mycket verksamma träningsformer. I kombination med bra stretching och även massage kan artrosen hållas på armlängds avstånd och ge en bättre livskvalitet för alla.

clock