Att träna med nyfött barn

Det kan ibland kännas hopplöst att få vardagen att gå ihop. Det känns helt enkelt omöjligt att exemplevis hinna med ett träningspass, speciellt om man har barn där hemma. Dock behöver det inte vara omöjligt och man behöver inte ta sig till ett gym för att träna. Det finns flera träningsprogram som går att göra hemma, både med och utan barn. Denna text kommer därför syfta till att ge tips på träning för personer som är föräldralediga.

Promenera istället för att ta bilen

En generell regel som alla borde ha är att välja att promenera till aktiviteter istället för att ta bilen dit. Detta är något som både är bra för miljön och för hälsan. Många underskattar promenader men detta är en träningsform som ger resultat på lång sikt. Genom att dagligen ta en eller flera promenader får man ett aktivt liv, samt frisk luft och dagsljus till barnet och sig själv.

Promenader är även en träningsform som är relativt enkel att få in i vardagen som mamma- eller pappaledig då de flesta barn tycker om att åka i barnvagn och titta på olika saker. Dock är det viktigt att välja ut en barnvagn som både är bekväm för dig själv men även för barnet. En rekommendation är att man bör välja en stabil barnvagn som tål att köras på olika material utan att ge för mycket vibrationer. Ett barnvagnsmärke som är rekommenderat är Stokke då deras barnvagnar är stabila och har bra hjul som minskar vibrationerna från olika väglag. Deras barnvagnar har även handtag som går att höja och sänka vilket gör att man kan ha armarna i en behaglig position under hela promenaden.

Variera promenaderna

Att promenera som en träningsform är en perfekt konditionsträning som mammaledig, detta då det inte är rekommenderat att träna allt för hårt efter att man precis kommit hem från BB. Promenader är även bra när det kommer till fettförbränning, detta eftersom det går att kombinera promenaderna med olika tempoväxlingar och intervaller.

En annan rekommendation är att välja att promenera längs en stig eller väg som består av en del backar. På så sätt får man även in backträning i sin promenad. Detta kan även hjälpa ryggen då man oftast suttit ner mycket under graviditeten.

Det är dock viktigt att komma ihåg att det är okej att börja smått för att sedan utöka sina promenader. När man till exempel precis kommit hem från BB är det viktigt att acceptera att en promenad runt kvarteret är okej och att denna sedan successivt kan utökas när man börjar må bättre. När man sedan börjat promenera utan problem och läkaren ger klartecken kan man börja kombinera sina promenader med barnvagn med exempelvis utfallssteg eller knäböj.