3 tips på maträtter om du tränar mycket

De flesta känner till att träning är bra om man vill uppnå optimal hälsa. När man tränar mycket gäller det förstås också att ge kroppen bra bränsle så att den både orkar med träningspassen och så att musklerna kan byggas upp. Musklerna behöver till exempel näring i form av tillräckligt med protein för att kunna växa. För att du ska vara uthållig under passet behöver de också bra kolhydrater. Satsa gärna på långsamma kolhydrater i form av rostade grönsaker, bönor, bönpasta eller quinoa. Nedan följer tre maträtter du snabbt svänger ihop före eller efter passet.

Laga snabbt och gott

Den första maträtten vi vill tipsa om är kycklingfilé tillsammans med quinoa och pesto. Den andra maträtten blir en vegetarisk variant. Välj bönor som du gillar, exempelvis röda. Blanda dem med tomatsås, chili, vitlök och koriander och låt puttra en stund. Servera tillsammans med råris. Fisk innehåller både bra protein och fett, därför ingår lax i det tredje tipset. Rosta rotfrukter i ugn och placera en laxfilé på dem när de nästan är klara. Servera tillsammans med en god, kall sås. Om fantasin sinar när det kommer till olika matrecept kan du vända dig till www.svenskamatkassar.se och få tips om en kasse som passar just dig.

Planera maten i förväg

Efter ett träningspass brukar man vara riktigt hungrig vilket kan göra att man lätt slänger i sig något onyttigt. Undvik detta genom att ha färdiga matlådor i kylen som du bara kan värma upp. Samtliga av de recept som vi angivit passar perfekt i matlådan och håller sig bra i frysen. Kom också ihåg att komplettera dina goda maträtter med grönsaker. Satsa gärna på bladgrönt i form av spenat och grönkål. I dessa blad hittar du mängder av viktiga näringsämnen. Som du säkert förstår behöver inte bra mat vara speciellt komplicerat, dessutom är det enkla oftast det godaste.